PENGENALAN

Jabatan Otorinolaringologi Hospital Kemaman adalah salah satu jabatan yang beroperasi di bawah direktorat

perkhidmatan pembedahan. Operasi Klinik Pakar Otorinolaringologi terletak di Klinik Pakar 2. Bermula tahun 2017,

jabatan ini telah beroperasi dengan diketuai oleh 1 orang Pakar dan dibantu oleh seorang Pegawai Perubatan, 2 orang

Pegawai Pemulihan Perubatan (Pendengaran) dan  seorang Pegawai Pemulihan Perubatan (Pertuturan).

Bilangan anggota terkini adalah terdiri daripada 2 orang Pakar dan dibantu oleh 4 Pegawai Perubatan, 2 orang

Pegawai Pemulihan Perubatan (Pendengaran) dan 2 orang Pegawai Pemulihan Perubatan (Pertuturan).

Kakitangan sokongan lain terdiri daripada 2 orang Penolong Pegawai Perubatan U29, seorang Jururawat

U29(gunasama), seorang Jururawat masyarakat(gunasama) dan seorang Pembantu Perawatan

Kesihatan U3(gunasama) serta seorang Pembantu Tadbir(gunasama).


VISI/MISI/OBJEKTIF

Visi Jabatan ORL.

Jabatan Otorinolaringologi sebagai Jabatan yang memberi perkhidmatan kepakaran yang cemerlang, selamat dan

penyayang berteraskan persekitaran kerja mesra dan budaya yang menepati prinsip-prinsip kualiti.

Misi Jabatan ORL.

Jabatan Otorinolaringologi menyediakan perkhidmatan kepakaran yang mesra pelanggan, cemerlang dan inovatif

dengan menggunakan teknologi terkini yang berteraskan kerja berpasukan dan profesionalisme kepada semua pesakit

di kawasan Pantai Timur terutamanya di Negeri Terengganu, dalam persekitaran kerja yang kondusif bersesuaian

dengan kebudayaan dan keperluan masyarakat setempat, sejajar dengan polisi kesihatan kebangsaan.

Objektif Jabatan ORL.

1.       Mengesan penyakit dengan cepat dan tepat terutamanya kes-kes kanser di bahagian kepala dan leher.

2.       Melakukan penyaringan seawal mungkin kepada bayi-bayi dan kanak-kanak yang berisiko tinggi mendapat masalah pendengaran dan memberi intervensi 

          seawal mungkin bagi kes-kes yang dikenalpasti mengalami masalah pendengaran.

3.       Memberikan perkhidmatan perubatan, perawatan san pemulihan yang berkesan dengan menggunakan teknologi terkini yang bersesuaian.

4.       Memberi penerangan dan maklumat kesihatan yang terkini dan mudah difahami supaya pesakit bersetuju menjalani rawatan hospital terutamanya untuk

          kes-kes kanser.

5.       Menawarkan perkhidmatan yang sentiasa mengutamakan keselesaan dan kepuasan pelanggan.

FUNGSI (Jenis Perkhidmatan Yang Disediakan)

Jenis-jenis perkhidmatan yang disediakan adalah seperti berikut :-

1.       Perkhidmatan pesakit luar.

2.       Perkhidmatan pesakit dalam.

3.       Perkhidmatan pembedahan.

4.       Perkhidmatan pemulihan perubatan (pendengaran).

5.       Perkhidmatan pemulihan perubatan (pertuturan).

Maklumat Sistem temujanji berperingkat KLINIK PAKAR (STAGGERED HOUR)

KAUNTER PENDAFTARAN BERPUSAT KLINIK PAKAR

DIBUKA TEMUJANJI
8.00 am - 9.00 am 8.00 am
9.00 am - 10.00 am 9.00 am
10.00 am - 11.00 am 10.00 am
11.00 am- 12.00 pm 11.00 am

 

* Tuan/puan diminta mematuhi dan datang mengikut tarikh dan masa temujanji yangditetapkan. Tuan/puan juga digalakkan untukdatang awal untuk urusan pendaftaran dan lain-lain hal.

 

Waktu Melawat

Setiap Hari termasuk Cuti Umum

sesi tengahari
(1:00 pm - 2:00 pm)

sesi petang
(5.00 pm - 7:00 pm)

 

Waktu Operasi

Kecemasan : 24 jam

Kaunter Farmasi Dalam
Ahad-Sabtu
(8.00 am - 10 pm)

Kaunter Unit Hasil : 24 jam

Jabatan Rekod Perubatan : 
Ahad-Rabu (8.00 am– 5.00 pm)
Khamis- (8.00 am- 3.30 pm)
(Rehat : 1.00 pm - 2.00 pm)

Lokasi Kami

Pautan Dalaman

            

 

 

Pautan Luaran

Hubungi Kami
Hospital Kemaman
Jalan Da' omar
24000 Kemaman
Terengganu Darul Iman

No Telefon :09-8513333
No Fax : 09-8595512
http://hkemaman.moh.gov.my
_______________________________________________________________________________________________
Hakcipta terpelihara © 2019 Hospital Kemaman
Paparan terbaik menggunakan pelayar Internet Explorer 7.0 atau Mozilla Firefox dengan resolusi skrin 1280 x 800

Kemas kini terakhir : 13 Ogos 2020, 11.10 am