1.

LOKASI

Jabatan Dietetik dan Sajian terletak bertentangan dengan bangunan Wad 4 tingkat Hospital Kemaman dan bersebelahan dengan Klinik Respiratori dan bertentangan dengan Stor Integrasi Farmasi. .

2.

VISI
Menjadi peneraju kecemerlangan dalam perkhidmatan dietetic dan pengurusan perkhidmatan makanan yang bertaraf antarabangsa.

3.

MISI

Misi Jabatan Sajian & Dietetik adalah untuk menerajui dan berusaha bersama-sama:

Perkhidmatan Dietetik

·         Memberi perkhidmtan dietetik klinikal, dietetik komuniti dan kesihatan awam, penyelidikan dietetik dan katering dietetik kepada pelanggan dengan mengutamakan inovasi, teknologi dan amalan terkini ke arah peningkatan kualiti berterusan.

Perkhidmatan Makanan

·         Menyediakan perkhidmatan makanan yang sihat, berkualiti dan dijamin selamat menepati keperluan pelanggan dengan mengutamakan inovasi, berkembangan teknologi terkini dan melaksanakan penyelidikan serta mempromosi perkhidmatan makanan kepada komuniti.

 

4.

OBJEKTIF UMUM

Perkhidmatan Dietetik

Untuk memastikan perkhidmatan dietetik yang cemerlang melalui penyampaian perkhidmatan secara professional dan berkualiti berorientasikan pelanggan.

Perkhidmatan Makanan

Untuk memastikan pengurusan perkhidmatan makanan dilaksanakan secara professional, selamat, berkualiti dan efektif.

 

 

5.

OBJEKTIF KHUSUS

Perkhidmatan Dietetik

 

  • Memberi perkhidmatan klinikal, komuniti, kesihatan awam dan catering dietetic yang berkualiti.
  • Memberi perkhidmatan kepakaran dietetic klinikal secara profesional, sistematik dan penglibatan dalam rawatan multidisplin.
  • Melaksana penyelidikan berkaitan.
  • Menjalin kerjasama erat dengan agensi yang berkaitan.

Perkhidmatan Makanan

  • Memberi perkhidmatan makanan secara professional dan efisien berorientasikan keperluan dan kehendak pelanggan.
  • Menyedia makanan yang sihat dan berkualiti mengikut prinsip Sistem Jaminan Keselamatan Makanan.
  • Melaksana penyelidikan berkaitan.
  • Mengoptima pengunaan peruntukan belanja mengurus tanpa mengabaikan keperluan pemakanan pelanggan.

 

6.

PIAGAM PELANGGAN

 

Kami berikrar akan memberikan perkhidmatan yang berkualiti dan selamat berlandaskan kepada ciri-ciri perkhidmatan penyayang, profesionalisma dan kerja berpasukan serta kami berjanji:-

 

Bahagian Perkhidmatan Dietetik

1.      Memastikan pesakit dalam yang dirujuk kepada Pegawai Dietetik samada kritikal atau tidak kritikal dilihat dalam tempoh 24 jam (1 hari bekerja).

2.      Memastikan pesakit dalam menerima  sekurang-kurangnya 75% daripada saranan keperluan tenaga dalam tempoh 5 hari selepas dimulakan pemakanan diet cecair.

Bahagian Perkhidmatan Sajian

1.     Memastikan sekurang-kurangnya 85% pesakit di wad Hospital Kemaman berpuas hati dengan makanan yang dihidangkan.

2.     Memastikan sekurang-kurangnya 95% pesakit mendapat diet yang tepat mengikut jenis diet yang dipesan oleh pihak wad.

3.     Membekalkan makanan yang dijamin bersih,selamat dan tiada kontaminasi fizikal.

7.

 

CARTA ORGANISASI JABATAN DIETETIK DAN SAJIAN

 

POLISI OPERASI JABATAN


9.

POLISI OPERASI JABATAN

 

 

9.1

Waktu Operasi

 

 

 

9.1.1

Perkhidmatan Dietetik Pesakit Dalam

Waktu Pejabat  (8.00 pagi – 5 petang) 

 

 

 

9.1.2

Perkhidmatan Dietetik Pesakit Luar (Klinik Konsultasi Diet)

9.00 pagi – 1.00 petang

 

 

 

9.1.2

Operasi Perkhidmatan Makanan

 

 

 

 

6.30 pagi – 6.00 petang

 

 

 

9.2

Jadual Hidangan Diet

 

 

 

Waktu bagi pembekalan diet ke wad ialah :-

            Sarapan Pagi            :  7.30 pagi           -    8.00 pagi

           Makan Tengahari      :  11.30 pagi         -   12.00 tengah hari

           Minum Petang           :  3.00 petang.     -    3.30 petang

           Makan Malam           :  5.00 petang.      -    5.30 petang. 

 

Maklumat Sistem temujanji berperingkat KLINIK PAKAR (STAGGERED HOUR)

KAUNTER PENDAFTARAN BERPUSAT KLINIK PAKAR

DIBUKA TEMUJANJI
8.00 am - 9.00 am 8.00 am
9.00 am - 10.00 am 9.00 am
10.00 am - 11.00 am 10.00 am
11.00 am- 12.00 pm 11.00 am
* Tuan/puan diminta mematuhi dan datang mengikut tarikh dan masa temujanji yang ditetapkan. Tuan/puan juga digalakkan untukdatang awal untuk urusan pendaftaran dan lain-lain hal.

Waktu Melawat

Ahad - Khamis

sesi tengahari
(12.30pm - 2:00pm)
sesi petang
(4.30pm - 7:00pm)

Jumaat, Sabtu dan Cuti Umum
sesi tengahari
12.30pm - 7.00pm

Waktu Operasi

Kecemasan : 24 jam

Kaunter Farmasi Dalam
Ahad-Sabtu
(8.00 am - 10 pm)

Kaunter Unit Hasil : 24 jam

Jabatan Rekod Perubatan : 
Ahad-Rabu (8.00 am– 5.00 pm)
Khamis- (8.00 am- 3.30 pm)
(Rehat : 1.00 pm - 2.00 pm)

Lokasi Kami

Pautan Dalaman

            

 

 

Pautan Luaran

Hubungi Kami
Hospital Kemaman, Jalan Da' omar, 24000 Kemaman, Terengganu Darul Iman
No Telefon : 09-8513333
http://hkemaman.moh.gov.my
_______________________________________________________________________________________________
Hakcipta terpelihara © 2019 Hospital Kemaman
Paparan terbaik menggunakan pelayar Internet Explorer 7.0 atau Mozilla Firefox dengan resolusi skrin 1280 x 800

Kemas kini terakhir : 23 Mac 2023, 9.15am

1.png7.png3.png0.png2.png6.png
Today159
This week896
This month5008

23 March 2023